Okoń – charakterystyka i wartości odżywcze

Okoń to jedna z najpopularniejszych ryb jedzonych w Polsce i na świecie. Mięso okonia zawiera liczne substancje odżywcze i jest stosunkowo tanią rybą. Zawarte w mięsie okonia witaminy, poprawiają wzrok, wspomagają prawidłową budowę kości oraz mają działanie przeciwnowotworowe. Ryby z tego gatunku nie są jednak polecane kobietom w ciąży i karmiącym piersią ze względu na wysoką zawartość rtęci, która może niekorzystnie wpływać na rozwój dziecka.

Charakterystyka – budowa i występowanie

Okoń to drapieżnik, który występuje w zróżnicowanym środowisku, na terenach nizinnych oraz w górach. Ryby tego gatunku bez problemu potrafią dostosować się do warunków panujących w środowisku, dlatego występują prawie we wszystkich rodzajach zbiorników wodnych. W Polsce okonie żyją w jeziorach, rzekach, stawach oraz płytkich wodach Bałtyku. Występują również na terenie całej Europy, w niektórych regionach Azji oraz jego odmiany są spotykane w Ameryce Północnej. Naturalnym pokarmem okonia są małe ryby i bezkręgowce. Zdarza się, że okonie zjadają przedstawicieli własnego gatunku. Okoń ma charakterystyczne ostre łuski i ciemny grzbiet co nadaje mu groźnego wyglądu. Okonie rosną bardzo powoli i odbywają tarło w kwietniu. Od marca do czerwca okoń składa ikrę, na dnie zbiornika wolnego, która liczy nawet do trzystu tysięcy jajeczek. Po mniej więcej dwudziestu dniach z jaj wylęgają się młode ryby. Okonie można łowić przez cały rok, nie mają okresu ochronnego. Jedynie osobniki powyżej 15 cm są podlegają ochronie. Ryby tego gatunku mogą osiągać nawet do 60 cm długości i ważyć do 5 kilogramów. Zazwyczaj okoń nie przekracza jednak wagi 2-3 kilogramów.

Wartości odżywcze dla organizmu

Okoń ma delikatne, chude i białe mięso, które jest bogate aminokwasy egzogenne (czyli takie, których organizm nie jest w stanie sam wyprodukować). Dodatkowo okoń polecany jest osobom na diecie odchudzającej, ponieważ na 100 gram mięsa zawiera zaledwie 2 gramy tłuszczu. Warto wiedzieć, że okoń stanowi bogate źródło:

  • kwasów omega 3, które są budulcem komórek i przeciwdziałają wielu chorobom, m.in.: zwyrodnienia plamki żółtej, chorobom serca czy niektórym rodzajom alergii,
  • białka, które jest jednym z niezbędnych składników do prawidłowego funkcjonowania organizmu,
  • selenu, który wspomaga odporność organizmu,
  • witaminy D, która wzmacnia kości i zęby oraz wspomaga metabolizm, układ krążenia i ma właściwości przeciwnowotworowe,
  • witaminy B6, wspomagającą syntezę hormonów i enzymów, dodatkowo reguluje ciśnienie krwi, dbając o pracę serca i mózgu.

Według zaleceń lekarzy i dietetyków każdy człowiek powinien spożywać 100 gramową porcję ryb 2 do 3 razy w tygodniu. Przed spożyciem, okonia warto poddać obróbce termicznej, piekąc rybę w pierniku lub smażąc na patelni. Dania z okoniem warto podawać w towarzystwie warzyw oraz niewielką ilością przypraw, dzięki temu mięso ma łagodnych i soczysty smak.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez lifeforstock - pl.freepik.com